back !?

Héhé, gisteren een tempoloopke gedaan. Exact volgens schema. 7 km. Maar niet snel. Voor mijn blessure zou dit het tempo van een (lange) duurloop geweest zijn. Maar toch, de schrik zat erin. Zou ik de volle 7 km lopen ? en hoe ? Verzaken Aan Het Schema ligt mij zwaar. De motivatie is echt weer groot. Uiteindelijk heb ik de 7 km op de loopband gelopen. Op de loopband lopen lijkt mij nu na 2 jaar ervaring (thuis) toch makkelijker dan op de weg lopen. Er zijn zo goed als geen variabelen. Je hoeft al helemaal niet op snelheid te letten (dat je te snel, te traag) gaat, want dan wordt onder je voeten geregeld. Gelukkig zie ik niet op tegen het lopen op de loopband. Soms is het een prima alternatief. En in alle eerlijkheid : als ik de loopband niet had zou ik minder lopen.
Toch wordt de loopband (figuurlijk althans) meestal weggeborgen eenmaal het april is. Het weer gisteren zat trouwens goed. Ik kon evengoed buiten lopen. Maar omdat de schrik toch nog tussen mijn oren zit en ik mij geen zorgen wou maken, heb ik ervoor gekozen. De demping op een loopband is echt van een heel andere orde, het is minder belastend dan op de weg, zeker bij een tempoloopje. En ook dit : als het helemaal zou mislukken en ik zou moeten stoppen, dan was ik tenminste thuis ! Dus de opbouw is ook een beetje psychisch : weer wat vertrouwen krijgen in dat lichaam.

Ik heb ook netjes ‘opgewarmd’. Ook al iets wat de loopband voor mij doet door in blokjes geleidelijk te versnellen. Na de training heb ik netjes 1 km gestapt en verder nog de beentjes gestreched, met de nadruk op de hamstring. Een van mijn voornemens is om dat echt te blijven doen, niet alleen voor het lopen trouwens. Ik hoop zo ook een beetje leniger te worden. Ik kan van dat strechen trouwens best genieten, zeker na het lopen : voelen hoe de spier eens rekt en eigenlijk die spieren rustig de tijd geven om te bekomen.

Eergisteren heb ik een kilometertje gezwommen en had bedenkingen bij mijn zwemmen. De eerste 10 lengtes heb ik crawl gezwommen, de volgende 26 wisselslag en de laatste 4 weer crawl. Vorig jaar kon ik amper 2 lengtes na elkaar crawl zwemmen, nu gaat dat goed, maar ik vrees dat ik nog geen kilometer aan een stuk crawl kan zwemmen. Volgens mij moet dat aan mijn techniek liggen, want als ik alles goed lees, is crawl minder zwaar (en dat geloof ik ook) dan schoolslag. Schoolslag kan ik blijven zwemmen. De zwemclub heeft al zijn deuren gesloten (2 x 15 lessen op een schooljaar) en ik moet de techniek dus alleen oefenen. Gelukkig ‘blijven’ die oefeningen en heb je niet echt iemand nodig daarvoor. Er zijn dingen die nog niet goed lukken, zoals links en rechts ademen. Ik adem altijd rechts. Of ik dat nu om de 2 of de 4 slagen doe maakt niet uit. Dat lukt. In de club moeten we dat zelfs om de 8 slagen doen en dat lukt ook. Dus veronderstel ik dat ‘die kant’ wel goed zit. Maar ik zal dus nog moeten oefenen op die ‘andere’ kant. Als iemand oefeningen kent daarvoor, graag.

Vorige week heb ik ook een neopreenshirtje gekocht in de Decathlon. Zoonlief was zo welwillend om het in het openluchtzwembad uit te proberen, de moedige ! Want ik vroeg mij af of dat wel iets uitmaakte. En ja hoor, volgens hem is het wel degelijk warmer ! Nu nog de vraag of zo’n T shirt (met relatief hoge hals) beter is dan zo’n pak met korte broek. Ook hier : wie advies heeft mag het me zeggen. Echte investeringen wil ik daar niet voor doen, wie weet vind ik het maar niets, zo’n triathlonneke (for fun !). Ik heb ook maar een instapkoersfietske, waar ik trouwens heel content van ben.

Ondertussen is de rekening bij de kinesist betaald en de laatste visite achter de rug. 7 weken. Dat is toch veel. Maar al bij al vind ik dat ik ze goed doorgekomen ben. Ik denk dat de lange wandelingen ook goed gedaan hebben. Maar misschien vooral : dat ik gerust heb. Ik zeg het niet graag, maar ik hoor het overal. Rust is het beste herstel. Soms zelfs het enige. (Ai !)

6 thoughts on “back !?

  1. Bizar, maar sinds ik met steunzolen loop, had ik altijd overbelaste spieren na het stretchen. Ik heb het dan maar eens geprobeerd zonder te stretchen en dat gaat veel beter. Ik wil hier zeker geen algemene conclusies uit trekken (stretchen zal sowieso wel beter zijn). Misschien heeft het te maken met die steunzolen?

    Peter

  2. Hallo Kaat,
    Betreffende zwemtrainingen moet je eens kijken op http://www.swimplan.com. Hier kun je zelf een eigen schema maken, kiezen, zelfs voor beginners.
    Ademenen per slagen of bilateraal is wel belangrijk om symetrisch te zwemmen en dus ook technisch beter te zwemmen. Maar consulteer is http://www.swimsmooth.com een zeer mooie site met veel info.
    Voor het zwemmen (in zwembad dan) kies ik toch een gewone zwembroek (dus een badpak voor de dames). Die zwemkledij van decathlon bij ik niet echt een voorstander en ik ben niet direct overtuigd dat ze een voordeel leveren.
    In de triathlonwedstrijden kies ik wel een wetsuit en dit is niet hetzelfde als die pakken dat ze verkopen in decathlon. Deze pakken zijn meer om te surfen. Een goed pak is ideaal voor minder goede zwemmers. Het drijfvermogen van zo’n pak zorgt ervoor dat je eerder op dan in het water ligt, waardoor je sneller gaat zwemmen. En voor een eenmalige wedstrijd is het wel mogelijk om zo’n pak te huren, oa bij runningcenter.
    Kortom een zwemtrui vind ik (en dat is mijn persoonlijke mening) verloren geld. En als je het water meer dan 23° heeft, dan mag er toch geen zwempak gedragen worden. Bij een warme zomer kom je daar heel vlug aan. Vorig jaar waren er reeds 3 wedstrijden waar je geen zwempak mocht dragen.
    Train ze,
    Kris

Geef een reactie

