de coach heeft altijd gelijk

Niet dat ik iets gedaan heb tegen het advies van de coach, maar ik ben wel dom bezig geweest. Heel dom, en daar moet ik een beetje de gevolgen van dragen.
In 2010 ben ik er wat sporten betreft echt ingevlogen : fietsen, zwemmen, zumba, lopen en met de Tien Mijl voor ogen. Ik vroeg voor de 10M geen schema aan Mario omdat ik dacht dat ik dat toch niet zou volhouden, van januari tot midden in april en deed het dus maar op mijn manier. De variatie aan sporten viel enorm mee, en ik pikte ook hier en daar een wedstrijdje van 10K mee. Van de 4 wedstrijdjes die ik dit jaar gelopen heb, waren er al meteen 2 bingo : PR ! Dus hoera hoera, wat was ik goed !
In mijn hoofd zit echter een hardnekkige misvatting wat trainen betreft. Omdat ik mijn halve leven gestudeerd heb, denk ik : hoe meer oefening, hoe beter. Herhalen, herhalen herhalen ! En ook : als je een bepaalde afstand zoveel keer aan het gewenste wedstrijdtempo loopt dan ga je dat op den duur wel kunnen.
Jawadda, dat gaat dus wel niet op voor het sporten hé ? Als je – zoals de coach mij trouwens heeft duidelijk gemaakt – iedere keer op het gewenste wedstrijdtempo loopt en je traint veel (als Kaat zijnde, ik heb geen sportleven achter de rug) zonder genoeg te rusten, dan loop je jezelf op termijn steendood.
En dat is zo’n beetje gebeurd met Dendermonde, ondanks het PR daar. Het liep wel goed, maar ik was op. Tot overmaat van ramp stelde de zwemcoach twee dagen na Dendermonde een wedstrijdje voor. Ik dacht : allez, nog even geven en dat heb ik ook weer gedaan. Ik eindigde als eerste dame in mijn groep, terwijl ik het minst lang in de club zit (nog maar sinds januari) maar sportte volledig op mijn ‘kop’ en niet met mijn lichaam. Dat wou al lang niet meer.
Woensdag-donderdag-vrijdag heb ik dan maar gerust, alsof het natuurlijk over zou zijn in 3 dagen. Het woord lopen kon ik niet meer horen en ik pakte mijn fietske van de haak en ging voor een stevig toerke. Dat deed veel deugd moet ik zeggen, want niet sporten maakt mij slechtgezind. Zondag en maandag ook niet gesport en afschuwelijk moe. Ondertussen bleef ik ook sukkelen met een hoest en veel slijmvorming en moeilijke ademhaling. Een bezoekje aan de dokter bracht weinig soelaas : een ‘mechanisch’ probleem van soort verkoudheid die in overdrive geraakt is waardoor mijn luchtpijp zowat verstopt raakt. Je wil het echt niet zien of meemaken !
Dinsdagavond toch naar de zwemtraining geweest, maar daar kregen we weer zo’n boterham te verteren dat ik mentaal gewoon ‘brak’. Het ritme werd nog opgedreven. Niemand van onze groep zag het zitten, en dat ademenen ging al helemaal niet goed.
Maar ja, Antwerpen komt en Brussel, ik ga toch niet flauw doen zeker ?
Dus heb ik het schema van Mario opgediept dat hij voor de halve marathon Eindhoven ooit heeft gemaakt en heb de datum aangepast voor Brussel. 2OK of halve marathon, ’t zal niet op die kilometer komen. Op zicht is het een ‘traag’ schema, maar eigenlijk is het gewoon een zeer realistisch schema, want ik loop mij anders kapot. Mentaal ook trouwens.
Dus heb ik vandaag een wisselloopje gedaan van 10 km. Schijnbaar op het gemakje, maar ik denk vooral gezond. Dat is trouwens mijn hoogste devies aan mezelf momenteel : niet te snel lopen. De 10M, de 20K van Brussel, die moeten gewoon uitgelopen worden, niet meer en niet minder. Ik zou het fantastisch vinden van mezelf als ik die 20K kan halen. Ik weet nu al zo’n beetje dat ik dat maar 1 keer in mijn leven ga doen, ook al omdat het zo heuvelachtig is, dus rustig aan. Later zal ik mij herinneren dat ik deelgenomen heb en 20K heb gelopen, de tijd ga ik toch vergeten !!!

Dat van die luchtwegen baart me wel een beetje zorgen. Omdat de dokter het zelf niet helemaal wist en ik nu wel medicatie heb maar ze pas na 3 weken weten of het aanslaat. Misschien waait het wel over. Laat het ons hopen !

Dit was trouwens mijn allereerste trainingsloop buiten, dus niet meer op de loopband. Veel kans dat ik weer voor een half jaar afscheid neem van de loopband. Of ik wissel eerst nog een beetje af, kwestie van mijn spieren niet al te zeer te laten schrikken…

7 thoughts on “de coach heeft altijd gelijk

  1. Vorig jaar had ik ook hetzelfde probleem. Begin Juli 2009 een goede sprinttriathlon gedaan, de 2 weken die volgden, nog een tandje bijgestoken. Want,ik was goed, dus moet je ervan profiteren. Het gevolg, de eerstvolgende wedstrijd zat ik er compleet door, fysiek en mentaal en was ik verplicht om gas terug te nemen.
    Nu doe ik het anders, na de wedstrijd van afgelopen zondag, nog niet gaan lopen, 2x rustige zwemtrainingen gedaan en slechts 1x gaan fietsen op een zeeeeeer traaaaag tempo. Maar ik trek het mij niet aan. Nu, einde week, ben ik er fysiek en mentaal klaar om erin te vliegen. Dus één weekje iets minder trainen kan zeker geen kwaad.
    Misschien een tip : beschouw uw zwemtrainingen als recup. Mijn coach zegt altijd, je doet al genoeg interval in de loop- en fietstrainingen dus is het niet nodig om nog eens interval te doen in de zwemtraining. En voor mijn niveau heeft hij wel gelijk.
    Trouwens zowel voor goede zwemmers en zeker voor minder goede zwemmers, wanneer je op snelheid gaat trainen, dan gaat je techniek altijd achteruit.
    En in uw geval, Kaat, zou ik de fietstrainingen zeker rustig aanpakken, rij op hartslag (zo’n 60% van uw max) en cadans, probeer zo een beetje de 90 à 100 omwentelingen te doen. In het begin zal je soms niet vooruit gaan, en vooral met een stevige wind, maar op langere termijn zal dit beteren en zul je automatische sneller rijden.
    Een cadansmeter is misschien voor veel wielertoeristen een gadget maar als je het efficient gebruikt, kun je er veel mee doen. Een gemiddelde snelheid is voor mij geen waardemeter of je goed of minder goed kan fietsen, maar het efficient fietsen is een goede waardemeter. Trouwens in de triathlon moet je efficient gaan fietsen want er staat na het fietsen toch nog een loopkilometers op het programma. Dus je moet daar toch redelijk fris aan kunnen beginnen. Allé, dat was het beetje, hou u goed en train ze.

  2. Een schema houdt geen rekening met de ‘toestand’ van het lichaam en dat kan soms ook gevaarlijk zijn. Luister in de eerste plaats naar de signalen van je eigen lichaam. En vooral: blijf er plezier aan beleven. Tenslotte zijn we toch maar recreatieve sporters.

  3. Zullen we anders een blog delen Kaatje? Je kan altijd zo perfect verwoorden hoe het bij mij ook loopt hé, dat is zo wat simultaan 🙂

    Succes!!

  4. Hey Kaat,
    ik ben je blog beginnen volgen net omwille van het feit dat je liep voor de fun. Het is een verademing om op je blog te zien hoe je plezier en vooral veel energie uit het sporten haalt.
    Soms is het inderdaad een noodzaak om wat gas terug te nemen, zodat de fun de bovenhand blijft behouden. Nu en dan flirten met de grenzen van je lichaam is zoals balanceren met aan de ene kant de fun en de andere kant de drang naar de prestaties.
    Maak de goeie keuze en kies opnieuw voor de fun en het plezier van het sporten, de volgers van je blog beleven daar minstens evenveel (zoniet nog meer) plezier aan. Succes!

  5. Kaat, een goei maand geleden heb ik besloten om me te houden aan 3 trainingen per week ipv de voorgeschreven 4. 3 trainingen zijn in mijn leven ingepast, iedereen weet dat en houdt er rekening mee. Die 4e training kwam nooit goed uit, ik moest in dialoog met mezelf want had er eigenlijk geen goesting in, maar het MOEST van het schema. Op den duur gespannen sfeer, je zet jezelf onder druk. En toen heb ik even afstand genomen en mezelf afgevraagd waar ik mee bezig ben? Is het dat allemaal waard? Nee toch! Dus vanaf nu 3 trainingen en dat zal moeten volstaan om progressie te maken. En in het andere geval maken we geen progressie. Ook goed. Zo lang het maar leuk blijft. Voor iedereen. En zeker voor onszelf!

Geef een reactie

