zelfvertrouwen

Net 15 km achter de rug en aan een iets trager tempo. Volgens de coach (zie reactie vorig blogje) loop ik mijn duurlopen te snel. Ik ben er nog niet helemaal aan uit, aan zijn uitleg (maar dat komt) en dus heb ik het ietsje trager gedaan. Wellicht nog te snel, maar goed, geleidelijkheid is ook iets zeker ? Vandaag stond er 14+1 op het programma, omdat het vorige week 14 was kon er eentje bij vond ik. Zo train ik al een paar weken, altijd eentje bij voor de duurloop. Daar staat werkelijk geen andere logica achter dan wel ‘tussen mijn oren’. Want het is bij mij toch precies allemaal tussen mijn oren te doen.
Ik heb het al zo vaak geschreven, ik ben niet het type dat uitziet om te lopen, ik moet mij altijd serieus motiveren. Zo motiveer ik mij tegenwoordig met de gedachte dat ik na Brussel maandenlang geen langere duurtrainingen dan pakweg 12 km moet doen ! Haha ! En dat ik het leuk ga vinden om korte wedstrijdjes te lopen want dat ik ga kunnen profiteren van al de kilometers die ik nu bij elkaar gesprokkeld heb. Als ik na Brussel eens vijf kilometer ga lopen, dan ga ik alles kunnen geven (iets wat ik anders nooit doe), want tenslotte zal mijn lichaam gewoon zijn om het langer te doen.

Totaal niet wetenschappelijk dus. Gelukkig is mijn doel dan ook maar genieten en de wedstrijd uitlopen, meer moet dat niet zijn.

Sedert een week of twee is ook mijn lief echtgenootje weer helemaal ‘into sports’, want hij plant een fietsvakantie en ja, daar moet voor getraind worden. Ik vind het heerlijk, omdat de ‘trainingsdrive’ er bij ons alletwee wel inzit. Ik ben benieuwd naar zijn ervaringen, hij naar die van mij en eerlijk gezegd past het helemaal bij ons om elk onze ‘sport’ te hebben. Ik vrees dat we anders wel weer tegen elkaar zouden fietsen en lopen mochten we ’t zelfde nemen. Fietsen doe ik ook en graag, maar heb totaal geen ambities in die richting. Ook hier fiets ik voor het plezier en het fietsen dient het lopen. Ik fiets trouwens ook op zo’n manier dat het dikwijls verkapte spiertrainingen zijn, omdat ik soms meer op kracht werk (stoempen, noemt het ventje het) dan wel op uithouding. Andere keren doe ik een interval of gewoon een uur goed fietsen. ’t is maar dat het leuk blijft.

De voorbije week ben ik maar aan 4 trainingen geraakt wegens bezoek aan de tandarts. Op een of andere manier kon ik die tijd niet meer ‘compenseren’. Had ik dacht echt gewild, dan had dat natuurlijk gekund. Maar ik voel er mij niet schuldig om omdat ik wéét dat ik anders wel had getraind en dat het alleen maar komt omdat ik naar die tandarts moest.

Zwemmen was er deze week niet bij omdat ik wou testen of ik inderdaad een chloorallergie had. Die rare hoest die mij soms bijna buiten westen haalt als die opkomt, heeft blijkbaar niets met chloor te maken want het is even erg, zij het niet veel erger, geworden. Het lijkt alsof het zelfs gekoppeld is aan het eten van bepaalde dingen, lees vooral yoghurt, pudding. Daar blijf ik dus echt verre van nu. Ik zou naar de dokter moeten gaan (want het houdt me soms uit de slaap) maar daar is voorlopig geen tijd voor en ik voel me allesbehalve ziek.

Volgende week staat Dendermonde op de agenda. Ik zie er naar uit. Ik loop immers nog altijd niet buiten. In heel 2010 heb ik nog maar 20 km buiten gelopen en wel op 2 keer 10 km wedstrijden. Gelukkig weet ik dat het niet zoveel ‘doet’ en dat ik eenmaal het beter weer is weer een half jaar niet meer op de loopband loop.

Een even belangrijke reden om voor de loopband te kiezen is motivatie. Ik kijk bij de duurlopen film en vergeet dan zo goed als alles. Ik ben een piekerkonijn en als ik buiten loop gebeurt het nog dat ik mij in alles zorgen maak als ik aan ’t lopen ben omdat ik juist te weinig afgeleid ben. Erg is dat, al kan muziek ook goed helpen. Bij wedstrijden loop ik bijna altijd op muziek om … mij op alles te concentreren behalve op het lopen. Dat klinkt erg hé, maar anders vraag ik mij constant af of ik wel snel genoeg loop, of ik wel goed genoeg loop enzovoort. Nu zet ik die muziek op en ben weerom ‘weg van de wereld’. De anderen mogen doen wat ze willen, ik loop alleen.
In Mechelen kon ik de stress niet uit mijn hoofd halen en dat is echt een hels karwei geweest om die 10 km uit te lopen.

Dendermonde ! Ik zie er naar uit. Het is weer zo’n massagedoe met alles erop en eraan maar dat heeft als ontzettend voordeel dat je daar totaal niet opvalt en kan verdwijnen in de massa. En ik krijg ook weer een medaille, wat mijn kinderhand weer heel content zal maken !

Voila !

3 thoughts on “zelfvertrouwen

  1. Zelfde probleem hier, wat betreft het “te snel” lopen op de langere trainingen. En bijgevolg natuurlijk ook een vrij hoge hartslag.
    Ik probeer dikwijls wel wat trager te lopen, maar dan krijg ik, zoals Peter zegt, van allerlei zaken last en loop ik erg verkrampt. Niet echt plezant dus. Dan maar liever wat sneller.
    En die hartslag… tja, 6 jaar geen sport en stevig overgewicht… misschien heb ik het mis, maar het zou me zeer raar lijken moest ik na 1,5 maand trainen al direct een perfecte hartslag hebben. Dus zolang hij niet te hoog gaat, let ik er voor de moment nog niet teveel op. Per training zie ik een positieve trend qua hartslag en eens de 10 miles achter de rug zijn, zal ik wel wat meer op hartslag trainen 😉
    Voor de rest is het inderdaad vooral zoveel mogelijk genieten van deze sport…de rest komt later wel :p

    Zondag ga ik trouwens ook meedoen in Dendermonde… Wie weet tot daar 😉

  2. Het gevaar bestaat als je te traag gaat lopen dat je een andere loopstijl gaat hanteren waardoor je bepaalde ongemakken krijgt zoals ik toen ik heel traag (te traag?) ging lopen: http://peterdedecker.com/13-04-2009/lopen-in-de-mist/

    Sinds die keer focus ik me voor m’n lange trage duurlopen niet zozeer op een doeltempo of hartslag, maar ik probeer een tempo aan te houden waarbij ik het gevoel heb dat ik dit ‘zonder moeite’ ga kunnen blijven aanhouden gedurende de volledige afstand. (ik houd hartslag en snelheid wel in het oog terwijl ik m’n lange trage loop maar ik laat het geen doel op zich zijn)

Geef een reactie

