de voorbije week en de toekomstplannen

De voorbije week heb ik het rustig aangedaan zoals voorzien. De 3 ‘kern’trainingen en de 2 supplementaire heb ik laten vallen.  Ergens in mijn hoofd zit een soort planning die zegt : 3 weken 5 trainingen per week en dan een week rustig aan met de 3 kerntrainingen die bestaan uit 2 keer lopen ( 1 duurloop en 1 tempo/interval/heuvelloop) en 1 zwemtraining in de club.

De zwemtraining dinsdag was zwaar. De hoest waar ik al lang mee sukkel wordt erger en is zeer onbestemd en er is enige vrees dat ik wel eens aan chloorallergie zou kunnen leiden. Ik hoop echt van niet, want dan moet ik aan de medicatie en dat kan nooit goed zijn. En niet zwemmen zit er ook niet in. Woensdag heb ik mij netjes gehouden aan mijn tempoloopje : 5 km aan 6:00. Ik moet daar nog altijd heel erg mijn best voor doen, maar ik geloof wel in een extra inspanning om het lichaam niet te lui te maken. Zondag stond mijn duurloopje gepland : 13 + 1 = 14 km aan 6:30 (9,2 km/uur). Volgende week wordt dat 15 km en daarna worden het meer kilometers met pauzes tussen. De 10 Mijl zit wel goed hoop ik zo, maar ik wil ook al aan wat reserve bouwen voor de 20K voor Brussel waar ik voor alles wil genieten. Voor de 10Miles reken ik 6:40min/km, voor de 20K (omwille van de heuvels) mik ik 7 minuten. De schrik om kapot te lopen zit er bij mij in, en op die manier hoop ik dat te voorkomen.

In mijn agenda staan verder tal van wedstijden die allemaal de 2 grote doelen (10 Miles en 20K) moeten dienen.

  • zondag 21  maart : Dwars door  Dendermonde 10K. Dergelijke wedstrijden geven mij een kick, en dat is goed voor de motivatie !
  • vrijdag 2 april : Appelbloesemjogging Aarschot. Ze geven daar een 7 en een 13 K. Dat laatste zou het beste zijn om op afstand te oefenen, maar ik ga voor de 7 omdat ik heel ver achteraan ga eindigen als ik mij daar wil meten aan de snelheidsduivels op de 13, en dat gaat mij demotiveren. Dus liever een tempoloopje van de 7 dan ! Het is bovendien een heuvelachtig parcours.
  • vrijdag  9 april : Gijmeljogging, hier twijfel ik nog tussen de 5 en de 10
  • zondag 25 april : 10 Miles Antwerpen
  • vrijdag 30 april : Betekom 6,5 km
  • donderdag 13 mei : Tongerlo-Averbode (10 mijl) traningsloop op de 20K van Brussel
  • zondag 30 mei : 20 K Brussel : g e n i e t e n ! ! !

Ik hoop dat mijn plannetjes zo lukken. De duurlopen blijven wel iedere week bestaan, tenzij ik op een wedstrijd al 10+ loop.

Daarna ga ik nog volop voor de wedstrijden in de buurt maar wel kortere afstanden. Ik begin mezelf te kennen (hoop ik !) : ik zie mezelf te motiveren (hoop ik, hoop ik) om tot 30 mei langere afstanden te lopen, maar daarna wil ik de duurloopjes weer beperken tot 10 km. Ik hoop dat het weer goed meezit en ik steeds langere tochten kan doen met mijn koersfietsje zodat ik op die manier wel wat aan duurtraining doe.

Staan verder nog op het lijstje : Geel en Tessenderlo, aan beide wedstrijden hou ik goede herinneringen over. Wat er spijtig genoeg niet instaan is Dwars door Brugge, wat planning betreft zou het heel goed lukken (9 mei) maar Brugge is echt wel de andere kant. Misschien kies ik volgend jaar ?

Voila, plannen genoeg, zij het dat mijn plan om deze avond meer dan een uur te fietsen in het water gevallen is door onverwacht maar goed afgelopen bezoek aan de tandarts ! Ik zal het moeten inhalen !

9 thoughts on “de voorbije week en de toekomstplannen

  1. Mooie plannen Kaat .. ik probeer ook zo veel mogelijk wedstrijden mee te pikken, maar basket gaat voorlopig nog voor.
    Je doet het supergoed, al het trainen en ook het zwemmen gaat jou een boost geven. Er zullen vast en zeker PR’s sneuvelen dit jaar ..

  2. Wauw Kaat, jij hebt veel plannen zeg! Leuk hoor, dwars door Brugge loop ik dit jaar ook niet, het is inderdaad heel ver weg hé voor ons. Maar het is wel een hele mooie wedstrijd, ook een heel gezellige sfeer! Blijf zo trainen hé, je bent sterkt bezig!

  3. @ Slakje en m4ntis : goed gezien, het moet inderdaad Dendermonde zijn, en ha da’s inderdaad de andere richting !
    @ Mario : merci voor de goede raad. Ik ga dat morgen op mijn gemakske nog eens goed lezen en omzetten in ‘wat dit dan inhoudt’, ik zal je wellicht nog eens mailen maar dikke merci !

  4. Mooie planning van ons Kaat ! Maar mag ik je een tip geven ivm. je duurlopen . Loop ze zeker nog trager dan 6.30 min/km . Als je wedstrijd tempo op een bepaalde afstand waar je naar toe traind 6 min/km is , dan loop je je duurlopen 1 min/km trager . Je zal op deze manier veel gemakkelijker een duurloop verwerken als de afstand wat langer is . + Het is de duur of tijd die zeer belangrijk is dat je onderweg bent . Kies bv. een hartdlag zone waar je tussen blijft , en laat dat je tempo bepalen ! vandaag zal dit mogelijk 7 min/ km zijn , maar morgen kan dit door omstandigheden van het werk , hete weer , je lichaamsgevoel ……een beetje verschillen . Maar de inspanning voor je lichaam zal wel hetzelfde zijn geweest . Overtraining en aankomen met een slecht gevoel is zo minder mogelijk !!
    Die zone’s kan je laten bepalen door een test , maar loop bv. eens op een goed uitgeslapen zondag eens tegen 7 min/km – 7.15 min/km een duurloopje Noteer die hartslag en laat die je leidraad zijn voor je volgende trainingen !! Ik doe duurlopen soms tegen 6 min/km , en loop op 10 km onder de 4 min.
    Dus je mag toch vast stellen dat jou tempo van duurlopen wel iets te snel is he !! Een duurloop zou je niet mogen afstemmen op een tijdsdruk van ik moet tegen dat of dat tempo lopen . je moet in een lage hartslag zone lopen en zorgen dat je een hele ” DUURTIJD ” onderweg bent !! Je kan dit wel ong koppelen aan een tempo , maar laat de hartslag toch beslissen.

    Je bent echt zeer goed en gedreven bezig ! Zo zie ik ons kaat graag se !! En laat je door niks tegen houden van deze planning !!

Geef een reactie

