heerlijke week !

De week voor deze week was ik ziek en heb ik niet zoveel kunnen sporten. Ik vind het een ongelooflijk dillema : sporten terwijl je ziek bent of niet. Niet sporters zullen zeggen : natuurlijk sport je dan niet, maar wie eenmaal de (fysieke en mentale) zegeningen van sporten kent, weet dat sporten ook heel veel goeds voor het lichaam doet. Alleen is het natuurlijk afwegen en zien of je de kwaal niet erger maakt of het lichaam niet juist meer vermoeit. Maar goed, ik heb braafjes gewacht tot vrijdag en aan de rest van de week kan je zien dat ik afgezien heb van het niet sporten, er moest veel ingehaald worden. Zo komen we op

  • vrijdag : anderhalf uur zwemmen
  • zaterdag : fitness : 40 minuten fietsen en 10 minuten crosstrainer
  • zondag : 5 km tempoloop
  • maandag : rustdag (waarom eigenlijk ?)
  • dinsdag : 1 uur zwemtraining op de zwemclub
  • woensdag : 5 km tempoloop
  • donderdag : 1 uur aquarobics (conditie en spieren)
  • vrijdag : 1 uur herhalingsoefeningen crawl

Vandaag, zaterdag, wordt het opnieuw een rustdagje met sauna om de spieren te verwennen en te bedanken voor al dat goeds. Want o wat heb ik de voorbije week genoten.  De afwisseling doet het bij mij helemaal. Het enige wat ik in bovenstaand schema mis is een duurloopje, ik hoop die morgen te doen, want zelfs met zo’n schema zit ik nog niet goed voor de 10 Miles, er moeten langere duurtrainingen zijn en zoals Mario zegt, een loopwedstrijd moet nog altijd gelopen worden en niet gezwommen, gefietst of wat dan ook. Toch voel ik dat ook mijn lichaam ‘content’ is met zoveel afwisseling. Door het zwemmen train ik nu ook wel mijn bovenlichaam, de kracht van crawl komt tenslotte veel meer van je armen dan wel van je benen.
Onze zwemcoach is geen doetje, hij doet ons nogal zwemmen op en neer, en dat kan ik best smaken, te meer ook omdat hij ook een loper én fietser is ! En zoals hij zegt : in het water mag je nets iets meer omdat het risico op blessure toch wel veel minder is.

Morgen schrijf ik mij in voor de (Antwerp) 10 Miles. Het zal weer met veel schrik zijn, eigen aan mezelf, al heb ik totaal geen tijd voor ogen en wil ik gewoon uitlopen. De rest is bijzaak. In de verte lonkt ook de triathlon, of tenminste de achtste triathlon. Ook daar ga ik zenuwachtig voor zijn, maar in het is zeker niet onmogelijk en wat dat betreft ben ik redelijk goed bezig. Tot mijn grote ‘blijdschap’ zie ik helemaal niet meer op tegen een 10 lengtes vrije slag zwemmen, wat vooral betekent dat ik ‘correcter’ en ‘economischer’ zwem, vroeger zou ik kapot geweest zijn omdat ik met mezelf tegenwerkte door niet gestroomlijnd genoeg door het water te klieven. Het gaat dus steeds beter maar ik moet er wel nog goed mijn gedachten bij houden. Ik moet de techniek echt in mijn ‘koppeke’ houden, terwijl ik bij schoolslag zonder problemen anderhalve kilometer kan zwemmen met mijn gedachten op nul.

Zoveel vreugde om zoveel sport, alleen wie ook sport kan het wellicht begrijpen. Maar bedenkende dat ik een aantal jaren niet sportte, gaat toch een dankjewel naar de webloggers om support en inspiratie. Ja, jullie moedigen mij altijd aan, maar jullie voorbeelden inspireren toch ook. Fantastisch wat jullie allemaal doen, hoe jullie jezelf altijd opnieuw overwinnen.

5 thoughts on “heerlijke week !

  1. Ik wist niet dat je zo goed kon zwemmen.Ik ben ook altijd zwemmer geweest.Ik heb vroeger op die 14 jaar misschien 1 keer een verrekking gehad, dus weinig blessures.Nu ik loop is het oppassen voor blesssures.Maar lopen vind ik toch nog altijd gezelligger en kan je op alle uren van de dag doen.Hasselt kiewit is 28 feb als je dat ziet zitten.We zien mekaar daar of in utrecht of anders antwerpen.geniet van elke kilometer.

  2. je bent weer goed bezig ! Je hebt de juiste instelling ! Behoud die , wat welke sport je ook doet , het belangrijkste is dat je er plezier aan beleefd . Wil je een 10 mijl lopen , dan moet je inderdaat beginne aan je duurloopjes ! Maar oo dit kan zeer leuk zijn met voldoende afwisseling ! En denk eraan , rusten is een zeer belangrijk onsderdeel van trainen he !!

Geef een reactie

