de schrik en ’t contentement

Gisteren was er opa en oma feest. Vroeg begonnen (18 uur) en redelijk vroeg geëindigd. Tegen 20 uur viel ik aan de feest tafel zo goed als in slaap. Het kon niet uitblijven ‘Ja, en dan sporten ze zoveel en dan kunnen ze niet wakker blijven’. Ik moet toegeven dat het waar is. De dag van de prestatie ben ik meestal niet zo moe, maar de dag erna wel. Ik mag dan wel niet zo ‘secuur’ in sommige zaken zijn, in slaaphygiëne ben ik dat wel. Geen korte nachten voor mij. Geen lange avonden bij mij. Niet eens grote verschillen tussen uur van opstaan in het weekend en tijdens de werkweek. Maar ik ben dus moe, al zal de overgang van 2 maanden vakantie naar ‘vollen bak weer werken’ er hopelijk ook voor iets tussen zitten. Toch ben ik jaloers op die mensen die zo’n lange afstanden lopen (en sommige van hen toch ook dagelijks trainen) en die zo fit als een hoentje blijven. Ik heb dat niet. Ik loop meermaals met wallen onder mijn ogen. Hmmm.

Maar goed, daar ging ‘de schrik’ uit de titel van mijn blogje niet over. De schrik is wat ik zogezegd moet lopen vandaag. 10 kilometer aan 6:20. Die 10, dat zie ik zitten, die 6:20, da’s een andere zaak. Dat is omgerekend (we zullen eens nauwkeurig zijn) 9,47 km/uur. Nu dacht ik dat deze morgen te lopen, maar de schrik zat er zo diep in dat ik het dan maar uitgesteld heb tot deze namiddag. Faalangst heten ze dat zeker ? Al zou ik natuurlijk ofwel van de afstand iets kunnen afdoen, ofwel van de snelheid. Of … en dat is mijn laatste gedacht : ik doe gewoon mijn best en we zien wel. Ik ga voor de opgave en lukt het niet, tja…

Gelukkig is er ook het ‘contentement’. Vrijdag was ik opnieuw in het superrustige zwembad alwaar we met … 3 waren. Tot nu toe heb ik nog geen enkele keer ‘snel’ gezwommen of gekeken wat ik kan. Dus ook nu niet. Ik dacht : vorige week een kilometerke, we gaan er nu 10% bij doen. 1100 meter dus. Die heb ik op het gemak gezwommen in 28 minuten, en wel in schoolslag. Op het gemak ! Voor de ontspanning, dus ik kan merkelijk beter. Daarna (ik heb uiteindelijk meer gezwommen) heb ik wat baantjes aan vrije slag gedaan. Lang geleden zat ik in de zwemclub om hetzelfde euvel : verbetering van techniek van mijn vrije slag. Ik ken eigenlijk nog alle oefeningen, maar ik heb het nog altijd niet gestroomlijnd onder de knie. Of liever ‘in de armen’, want het is de armbeweging waar het nog niet goed zit. Ik pak mijn adem nog altijd om de 2 slagen en dat moet 3 zijn. Ik heb een tijdje met de pull buoy  gezwommen en besefte dat wij noodzakelijkergewijs vrienden gaan moeten worden. Ik kreeg van de man uit het zwembad nog een paar goede tips en een telefoonnummer van de verantwoordelijke van zowel de zwemlessen als thriatlon. Ook in het andere zwembad (met de glijbaan) willen ze me helpen. De trainer daar zei dat ik kon komen als hij met de kleintjes bezig was. Ik zou een baan krijgen en tussendoor zou hij mij instructies geven. ‘je kan toch geen half uur op iemands kop zitten’, zei hij. Luxe allemaal. Dus ja, het kan allemaal… ! Spannend !

Toch vind ik dat ik vooreerst aan een betere conditie moet werken, juist omdat tijden voor mij toch niet belangrijk zijn. Ik moet mijn lichaam gewoon maken aan langere trainingen. Misschien word ik dan uiteindelijk ook minder moe.
Maar bovenal staat ’t plezier en de gezondheid. Het moet leuk blijven. Gelukkig IS het ook leuk !

3 thoughts on “de schrik en ’t contentement

  1. Ik voel me echt belachelijk ! Jij zwemt op’t gemakske 1 km in 28 min.
    En ik die dacht goed bezig te zijn met 3 x 5 min.
    Mijn schrijven over het zwemmen stel ik toch even uit ! Ik ben daar zelfs moe van he , om 5 min te zwemmen !
    Jij bent echt geweldig ! En ik ben er zeker van dat het lopen je gelukt is !!

Geef een reactie

