zweet en (nog net geen) tranen

Vandaag had ik als opdracht versnellingen en dan – hoe heet je dat ? – 3 reeksen van 500m – 1000m – 500m aan een tempo van 5:45/km. Ik had al bedenkingen bij de opdracht, omdat ik al zou jubbelen als ik zoiets zou kunnen aan 6min/km. Maar goed, ik wou het toch proberen. Garmin geprogrammeerd en hup met de beentjes. De versnellingen lukten (kan dat eigenlijk mislukken ?) maar die reeksen gingen de mist in. Het leek alsof ik het biomechanisch niet kon. Ik kreeg mijn benen gewoon niet sneller. Garmin bleef maar piepen ‘sneller’, maar dat lukte niet. Midden de 2de reeks heb ik er de brui aan gegeven, en ben maar gewoon naar huis gelopen.
Allerlei gedachten raasden door mijn hoofd : ik ga het nooit kunnen, ik ben daar niet voor gemaakt, ik ben te oud (en nog van dat moois), ik hààt lopen !
Net na die ‘oefeningen’ was ik ongelooflijk gefrustreerd. Maar terwijl ik naar huis liep (op een een gewoon tempo) en weer aan het genieten was van het lopen kalmeerde ik zienderogen. ‘He, lopen is toch leuk !” en een beetje later : ’t is toch fantastisch dat ik kan lopen. En nog een beetje later : ik doe gewoon verder met het schema en doe mijn best, blijft het niet lukken, dan mail ik wel naar de coach.
Dus alle mogelijk gevoelens omtrent lopen doorkruisten mijn hoofd, maar vooral dat het lopen zelf ook weer relativeert. Eenmaal ik weer ‘normaal’ liep, voelde ik de zegeningen (of hoe zeg je dat ?) van het lopen. En daarom blijf ik lopen ! Voila !

de frustratietraining !

de frustratietraining !

 

Update. De ontnuchterende en realistische commentaar van mijn echtgenootje. Hij bekijkt het en zegt : “voor die paar seconden per kilometer ? Dàààr maak je je druk in ?”
Gelijk heeft hij. Weeral !

7 thoughts on “zweet en (nog net geen) tranen

  1. je bent té perfectionistisch 🙂 da is echt wel héél goed hoor!!
    ik weet dat je een getallen mens bent; maar het “nadeel” van de garmin is wel dat élk detail opvalt; terwijl; als je nu rondjes zou lopen op de piste en je zou die tellen; en daar proberen een bepaalde snelheid te halen per rondje; dan zou je al KEI content zijn met “ongeveer” 🙂

  2. Mij lijkt het juist dat die cijfers in de vierkantjes héél dicht rond de vooropgestelde tijd schommelen. Zelfs maar op een paar seconden na.
    Kaat, ik heb zoveel bewondering voor je. Je bent in mijn ogen een echte doorzetter, als het op lopen aankomt. Niet te streng zijn voor jezelf hoor!

  3. Dag kaat
    gert heeft het correct omschreven ! En dat gewoon omdat ook hij ééns met dat probleem te kampen had .
    Jij loopt deze snelheid wel na verloop van tijd .
    je hebt naar mijn mening één van je beste trainingen achter de rug .
    profficiat , en nu volhouden he en genieten ervan !!

  4. Dat ziet er toch niet slecht uit hoor! Toen ik alweer goed bezig was met trainen na mijn blessure liep een gelijkaardige training voor mij zo vierkant als maar zijn kan. Gefrustreerd tot en met. Maar de week erna deed ik ze opnieuw en ging het als een fluitje van een cent. Volhouden dus!

  5. Hey Kaat, ik snap best dat je gefrustreerd bent, maar die snelheden die Mario opgeeft zijn de maximum snelheden, dwz dat je deze versnellingen niet sneller dan 5.45min/km mag doen, je hebt die training dus prima gedaan!!! Je moet je echt niet zo focussen op de opgegeven snelheid hoor, die haal je wel als je het schema goed blijft volgen! Er is dus helemaal niks mis met jouw training, je hebt die prima gedaan!!!
    Grt

  6. Kaat toch .. je hebt een prachtige training gedaan en je moet zeker doorbijten, je gaat nog verbaasd zijn van je vorderingen. Die trainingen zijn gemaakt om sneller te kunnen lopen. Ik heb daar ook altijd moeite mee, maar na verloop van tijd zie je wel dat het loont. Succes alvast.

Geef een reactie

