homo ludens

Omdat ik zonder schema zit (het komt eraan, ik heb het pas gisteren gevraagd !) heb ik de laatste weken veel gespeeld. Zo heb ik de knoppen op mijn loopband gevonden. Ha, daar staan programma’s op ! Intervalprogramma’s, programma’s waarbij de loopband hellend wordt en nog van dat. De laatste tijd heb ik mij geamuseerd met de intervalprogrammaatjes. Dat ik nog niet van de band gevlogen ben is een raadsel, want ik tik daar maar wat in wat ‘maximumsnelheid’ is en dan vindt Dhr. loopband dat je dat minstens 4 minuten moet volhouden.

Maar goed, ik moet ook van die loopband weg. Ik heb ongeveer alle kilometers van de Challenge op de loopband gelopen en toen ik voor het eerst buitenkwam heb ik dat wel degelijk gevoeld. Natuurlijk train je wel op een loopband en ik vind het prima omdat hij zo ontzettend ‘correct’ is, maar de beentjes worden inderdaad een beetje lui. Variatie is nog altijd het beste.

Dus wat zou ik vandaag doen ? Met een ander speelgoedje spelen. De I-pod die  ik van de Challenge gekregen had. Ik vond dat je daar ook op tijd kon lopen. Ik stelde het ding in op ‘een uur’. Nu was het toch al een poos geleden dat ik een uur aan een stuk gelopen had. Ik nam mezelf voor om een poging te ondernemen om boven de 6:40 (9 km per uur) te blijven.

En kijk, dat is gelukt, dankzij de registratie van de Garmin natuurlijk, want daarvoor is de Ipod niet zo goed. 8 Gig muziek en de ‘shuffle functie’ had vandaag precies voor jazz gekozen. Wel, dat is nu eens géén muziek om op te lopen. Dat is muziek om met vrienden samen in ’t salon te zitten met een goed glas drank, of in een goeie kroeg. Dat is zo relaxed dat de voeten echt het noorden verliezen. Gelukkig was er Mevr. Ipod die netjes zei : halfway point, 25 minutes remaning, enzovoort. Of ik nu kilometers of minuten loop, altijd lijkt het laatste stukje ontzettend zwaar. Daarom is ’t leuk om Mevr. Ipod de laatste 5 minuten élke minuut te horen.

Trainen zonder schema dus. Een beetje spelen. Maar toch netjes 3 trainingen per week. Dat ik nu 9 kilometer gelopen heb geeft me meteen vertrouwen voor Geel. 10 zal ook wel lukken. Ik weet niet wat Mario zal voorstellen, maar als ik die met een dikke 9 per uur haal, dan ben ik content. Geen kleine tien dus !

Vandaag kreeg ik ook felicitaties van Lance Armstrong Himself : congratulations, this was your farest workout till  now. of  ‘yet’, ik weet het niet meer zo goed. Geweldig om plots zo’n stem te horen. Armstrong nota bene ! En ik ben echt naief genoeg om te geloven dat hij het mij persoonlijk gezegd heeft. -;)

Homo ludens. Ik ben een spelend mens.

Ik had de hartslag liever onder de 150 gehouden ! snif !

Ik had de hartslag liever onder de 150 gehouden ! snif !

Hartslag is hoger dan verwacht, maar dat had de dokter voorspeld. Gelukkig laten die artsen nooit na om te zeggen ‘blijf maar sporten en wees wijs’.

3 thoughts on “homo ludens

  1. awel é; ik heb gisteren zonder hartslagmeter gelopen hé; en eigenlijk vond ik da behoorlijk tof op de moment zelf. achteraf had ik het wel willen zien; maar wrom eigenlijk? ik pas mijn trainingen er toch niet aan aan; ik loop toch wat mario in het schema schrijft. ookal piekt die naar 195… (wat die tijdens interval heus doet; heb heel zondag trouwens gelopen met 195 en dat ging PPRRRRIIMAAAA ik heb heel de tijd nog gepraat en gelachen! )

    dussss ik ga eens een tijdje op op trainingen gewoon mijn hartslagband thuis laten en doen wat in het schema staat; en mijn lijf zal zelf wel weten of het goed gaat of niet! NAH!
    enkel op wedstrijden ga ik mijn hartslagband dragen (gewoon omdat ik anders mss er wél eens over zou kunnen gaan)

    doe da nog goe! en ik hoop dat mario je in je nieuwe schema een beetje uitdaagt want 1) dat heb je nodig 2) je kan veel meer dan je zelf denkt (idem hier ;-))

Geef een reactie

