heuveltraining

Dit was een zeer eigenaardige training. Nu ik hier achter mijn pc zit en de cijfertjes bekijk, vind ik het nog meer eigenaardig. De opdracht luidde als volgt :

2 km in en uitlopen (heel traag) en 10 keer een brug op, zo snel mogelijk*

Omdat hier werkelijk geen bruggen in de buurt zijn en ik het vrij zinloos vind om eerst de auto te nemen, meende ik dat een heuvel ook wel goed was. Heuvels genoeg hier. Ik had er eentje in gedachten die zo’n 2 km van ons huis was en waar weinig tot geen verkeer is. Ik herinner mij nog dat toen ik hier pas woonde (zo’n 3 jaar geleden !)  ik geeneens met de fiets ‘boven’ geraakte, dus die heuvel moest toch wel volstaan. Een langgerekte !

Toen ik met het ‘inlopen’ begon, viel het mij op hoe ontzettend koud het was. Ik was nog de hele dag niet buitengeweest en had mij mispakt aan het zonnetje. Geen handschoenen aan en mijn handen leken wel ijspegeltjes. Op een bepaald moment dacht ik dat het toch te vroeg was om al ‘pollen’ in de lucht te zien. Maar nee, het waren sneeuwvlokken ! Brrrr ! Ik heb het helemaal niet op de koude gezien ! Van dat “heel traag” kwam dus niets in huis, want dan zou ik het zeker te koud hebben en ik wou toch echt niet langer dan nodig in de koude blijven !

Uiteindelijk kwam ik bij mijn eerste heuvel aan en nam die gezwind, tegen 9,9 km per uur. Dan weer even ‘bekomen’ en dan op naar de volgende heuvel, een andere dus. Die andere heb ik  10 keer opgelopen, met als gemiddelde snelheid rond de 12,5 km/uur. Wat raar is – en ik niet begrijp – is dat volgens Garmin die heuvel precies niet altijd even ‘steil’ was, terwijl ik altijd netjes aan dezelfde paal startte en aan de zelfde (andere !) paal eindigde. Vreemd, vreemd.
Ook vreemd vind ik mijn hartslag. Die zou toch de lucht moeten ingaan, maar dat blijkt niet. Tijdens de ‘afdaling’ (stappend !) is hij meestal hoger, of werkt zo’n hart  ‘in vertraging’ ?

Tenslotte nog dit dat ik aan de specialisten onder jullie wil voorleggen. Ik had nu en dan regelrecht de bibber in mijn benen en knieën. Hetzelfde soort bibber als wanneer je echt bang bent, en dan ga ik terug naar ervaringen van hoog tussen de bomen op touwen lopen (survival kamp). Toen had ik ook zo’n bibber. Ik denk echt niet dat ik van de kou bibberde, want het waren vooral mijn handen en armen die het koud hadden. Iemand enig idee wat dat is ? Niet dat ik er mij zorgen in maak …

Tenslot nog het grafiekje met de hoogteverschillen ook. Een mens zou wel denken dat ik een denkbeeldige heuvel ben opgegaan. Hier lijkt de hartslag wel ‘normaler’ want die evolueert mooi mee met de hoogteverschillen.

090201cijfertjesheuvel

 

heuveltraining

heuveltraining

Advertenties

4 thoughts on “heuveltraining

  1. je hebt weeral een prima training achter de rug . de reden dat je hartslag bleef stijgen tijdens de rust is simpel . Een hartslag meter stelt de hartslagen maar om de 15 sec vast , en dat vast stellen gaat ook door tijdens de rust . Zo kan het voorkomen dat je laatste vaststelling pas aangegeven wordt tijdens de rust ! Zo krijg je de indruk dat je hartslag stijgt en toch rust . Bij langere versnellingen heb je dit probleem niet !
    Doe zo verder en ik garandeer je nog een zeer mooi loopjaar !! je bent bij de trainings toppers !!

  2. Een lichaam dat koud is reageert idd. met bibberen en ook soms met klappertanden om je temperatuur naar boven te krijgen. En het kan best zo zijn dat je zelf niet helemaal in de gaten hebt dat je lijf zo koud is. En wat je zegt een brug is toch eender dan een heuvel. Maar je coach bedoelt een brug om dat hij dan ongeveer de steilte kan inschatten en heeft daar bij heuvels die bij jou kennelijk in de buurt zijn geen beeld van.
    Overigens een beste training!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s