10 mijl ?

Januari was geen goede maand voor mij, op generlei gebied, laat het dus hopen dat het niet zo blijft. Ook wat het lopen betreft viel het tegen : de sneeuw en dan een week ziek en sukkelen. Vorige maandag was ik ‘herbegonnen’ en de training te snel gelopen en wellicht daarom ook met 2 km te kort. Vandaag stond, als ik het schema met een week vertraging zou volgen, 14 km  met een snelheid tussen de 6:45 en 7 min/km op het programma. Dat vond ik behoorlijk veel en ondoenbaar. De voorbije week had ik ook al gedacht om de 10 mijl op te geven.

Vandaag ging ik dus lopen met ‘in de verte’ het schema maar bovenal met ‘we zien wel’. Ik had mij als doel gesteld dat ik gewoon eens zou zien hoe het ging. De meeste lopers hebben veel plezier aan het lopen, ik heb dat niet zo vaak. Ik geniet er vooral van als het ‘gedaan’ is, omdat lichaam en geest duidelijk ‘content’ zijn, maar meestal moet ik toch op mijn tanden bijten, om niet te zeggen op mijn tandvlees. Als lopen stress wordt, dan hoeft het niet meer dus nu : gewoon op mijn tempo lopen. Ik zou ook niet naar Garmin kijken. Dus liep ik gewoontjes en ik voelde dat ik wel in ‘mijn’ ritme geraakte. Op een bepaald moment wist ik zelfs niet meer waar ik was, want zo lang woon ik hier nog niet. Ik hield vooral de afstand in de gaten, omdat ik wel altijd ‘verder van huis’ bleek te lopen.

Ik liep, liep, liep met het zonnetje boven mijn hoofd en sedert lang geleden genoot ik weer gewoon … van het lopen. Ik ben gestopt aan … 16 km. Niet omdat het niet meer ging (er zaten nog wat kilometers op overschot in mijn benen) maar gewoon omdat ik dacht dat ik met deze euforie nu ook niet moest overdrijven. Straks zou ik misschien half dood liggen !

Maar zie, het is ‘the day after’ en ik voel niets. Misschien ben ik een beetje moeër dan andere dagen, maar dat kan ook aan mijn rumoerige klasjes liggen !

090129

 

Ik heb mij niets geforceerd en er nooit ‘een lap’ opgegeven, ik heb gewoon genoten van het lopen. Met een snelheid die dan weer toevallig netjes tussen de grenzen van Mario’s opgave stond !

  • Toen ik 'afklokte' op de Garmin stond mijn hartslag op 149, dit lijkt mij realistischer. 
  • Het groene kleurtje is om het een beetje optimistischer te maken ! 
4 thoughts on “10 mijl ?

  1. Amai ja. Kaat. Ferm gedaan meiske. Als ik nu 16 km. zou lopen kan ik een week den trap niet op denk ik. Ik zal het zaterdag of zondag zien. Moet ik 18 km (trachten) te lopen. Doelstelling : 18 km. lopen en de hs mag NIET boven de 140 gaan… (ben eens benieuwd hoelang ik er over ga doen …)

Geef een reactie

