terugblik – vooruitblik

Het lijkt een traditie in het loopblogwereldje om terug te kijken én vooruit. Laat ik eerst terugkijken. Hoeveel kilometers ik gelopen heb weet ik echt niet. Ik heb het wel ergens bijgehouden maar er staat een deel via Garmin, een deel op de sportschool (loopband) en er is nog een pre-Garmintijdperk ook.
Het sterkste van 2008 vind ik dat ik ben blijven lopen. Ik ben in 2007 begonnen met Start to Run en kon niet geloven dat ik 5 km zou kunnen lopen. Dat is gelukt (nog in 2007) maar in 2008 kreeg ik de ambitie om van 8 km (corrida Leuven) naar de Tien Mijl te springen. Dat ik niet gestopt ben bij 5 tot 10 km vind ik van mezelf sterk. Uiteindelijk heb ik gemerkt dat ik geen echte loper ben. (oei oei). Ik ben een ‘cardio-sporter’ met een voorkeur voor lopen. Ik zou het niet kunnen opbrengen om 5 keer of meer per week te lopen, maar wel om 5 keer te sporten. 3 keer lopen per week is het zo’n beetje. Ik zwem graag, fietsen ook al, en alle andere cardiotraining mag er ook zijn.  Maar goed, het lijstje van ‘the best of 2008’

  • De Ten Miles staat op nummer één en zal nooit meer geëvenaard worden. Dat ik dat heb volgehouden om te trainen en dat ik zo genoten heb van een wedstrijd. Alleen lopers zullen dit begrijpen : dit is voor mij een mijlpaaltje in mijn leven.
    (De rest is niet meer in volgorde van belangrijkheid)
  • Het lopen (dit is mijn eerste vol loopjaar) heeft mij veel ‘levensfilosofie’ bijgebracht. Dat kleine beetjes groot worden of kleine inspaningen leiden tot groot resultaat. Dat er nu en dan dipjes zijn maar dat die vervagen in het groter geheel. Dat volharding belangrijk is, maar fanatisme nergens goed voor is. Het is leuk om met je lichaam te voelen dat je leeft en gezond bent. Door te lopen leer ik grenzen kennen én verleggen.
  • Dit jaar leerde ik Mario kennen, en de webloggers. Nu word ik echt melig : het zijn allemaal superchique mensen ! De een loopt snel, de ander sneller, er zijn wedstrijdbeestjes, podiumbeestjes, tragere beertjes, maar allemaal hebben ze een hoge aaibaarheidsfactor ! De webloggers en Mario hebben mij in mijn loopambities (die niet zo hoog zijn) altijd gestimuleerd en gemotiveerd. Ik heb ook echt advies gekregen op allerlei vlakken. Merci !
  • Wedstrijden. Ik heb wedstrijden gelopen en herinner ze mij allemaal met veel plezier. In 2008 heb ik het ‘bij de laatste eindigen’-syndroom overwonnen. Ik loop bij lange niet snel maar ik loop ‘zeer aanvaardbaar’, of met mijn woorden : er komen er toch nog altijd heel wat achter ! Behalve de 10 M steekt er niet echt een wedstrijd boven kop. Voor de abdijloop heb ik echt afgezien. Dat was eigenlijk de enige wedstrijd waar ik vooral heb afgezien. Ik denk dat alle mogelijke weersomstandigheden er toen waren. En modder. En kou.
  • Tenslotte een opmerking van mijn echtgenootje (die ook sport, maar vooral fietst): ‘je bent geboren om te lopen, geen enkele blessure ‘. Ik weet niet of ik geboren ben om te lopen, – dat denk ik trouwens niet – maar ik heb niet alleen geen enkele blessure gehad, ik heb nooit een pijntje gehad. Soms voelde ik wel iets ’s morgens na een wedstrijd, maar dat was gewoon een soort ‘inspanningsgevoel’. Ik heb nog nooit een zalfje of zelfs een beetje ijs moeten gebruiken. Count your blessings !

En voor 2009 ? Deze voornemens zijn een beetje onder voorbehoud, maar eerst en vooral mijn ambities liggen niet zo hoog. Toch

  • Ik ben van plan om iets meer wedstrijden te lopen, zeg maar een verdubbeling, dus minstens 10. Wedstrijden zijn leuk voor het lopen op zich en het motiveert mij achteraf altijd om te blijven trainen.
  • Ik amuseer mij op de grote happenings, daar wil ik mij wagen aan de wedstrijd die volgt op de korste. Dus niet meer systematisch de 4 of 5 km maar eerder de 10 kilometer.
  • Ik wil versnellen. Op de Zilvermeerloop heb ik voor de 5 km net geen 10 km per uur gehaald. Ik wil naar die 10 km per uur streven en wil graag tegen het eind van het jaar 10 km aan 10 per uur lopen. (Ik liep nu 8 km tegen 9,6, dus ik hoop dat op één jaar tijd naar 10 te brengen.
  • De Tien Mijl staat opnieuw op het programma. Een keer op een jaar moet er toch een grotere afstand gelopen worden.
  • Misschien komt er toch eens een halve marathon. Maar daar moet ik met de coach eens over babbelen over welke de beste is en wanneer die het beste valt.
  • Het zwemmen komt er ook weer aan. Het eerste seizoen heb ik gemist omdat ik wegens een heelkundige ingreep niet het zwembad in mocht : teveel infectiegevaar. Maar dat is nu gelukkig al lang achter de rug.
  • Misschien komt er ook nog spinning bij, maar dat zal eerder na het zwemseizoen zijn. (Zwemseizoen is hier 3 maand, dat is één reeks werken op techniek).
  • Tenslotte wordt onze fitnessruimte ook nog uitgebreid dit jaar. Ik heb het al aan iedereen verkondigd wat ik voor mijn verjaardag wil : een crosstrainer ! Ik heb van onze fitnessruimte al veel plezier gehad maar bovenal vind ik het heerlijk om met mijn liefje te trainen.

Tot slot ook nog een woordje van dank aan iedereen die hier nu en dan eens op bezoek komt. Het is altijd fijn om de commentaren te lezen. Ik wens jullie allemaal bovenal een gezond 2009 toe, dat iedereen gespaard mag blijven van kwestsuren en kwalen en dat het in jullie families met iedereen goed moge gaan !

10 thoughts on “terugblik – vooruitblik

  1. Mooi verwoord!
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen bij het lopen. En vooral ook je geduld om op een verantwoorde manier hogerop te geraken, geleidelijk aan sneller en sneller te lopen. Ik wou dat ik dat ook in me had, maar ik doe regelmatig al eens “zotte” dingen (zoals veel te lang aan een veel te hoge hartslag lopen), zeker tijdens een wedstrijd. Je gaat nog ver geraken hoor! Veel succes bij je verdere loopcarriere!

  2. Kaat, ook tof om u te leren kennen. We zullen elkaar zekers nog tegenkomen (we wonen ook blijkbaar niet zover van elkaar af he). Nogmaals nen dikke proficiat aan de bengels, met hun peuke prestatie. (Heb uw blog uiteraard toegevoegd aan de andere blogjes op mijn blog). See You !

  3. Niet te bescheiden he Kaat !!! Je hebt een schitterend, sportief jaar achter de rug, en je bent wel degelijk een echte loper. Je plannen voor 2009 zijn veelbelovend en er zullen vele PR’s sneuvelen.
    Ik wens jou en je familie een schitterend jaar toe.

  4. Heel mooi jaarverslagje, en knappe vooruitzichten!! Ik ben er zeker van dat ze je één voor één gaan lukken!! Ik zal je zeker nog regelmatig eens tegen komen, in Antwerpen 10M ben ik ook van de partij.
    Gelukkig nieuwjaar.

Geef een reactie

