Het was warm (en bijgevolg zwaar)

Vandaag stond er een pittige intervaltraining op het menu. Ik weet dat je na twee weken ziek zijn én maar één training (en nog altijd geen mogelijkheid om door de neus te ademen) niet moet doorgaan alsof je wel getraind hebt, maar ik had totaal geen zin om trainingen te herhalen. Niet dat ik zo ferm ben.
Goed, 2 km traagjes ‘inlopen’ en dan het zware werk : 10 keer 400 meter aan 33sec/100 meter. Oftwel (5,3 min/km). Zou het mij deze keer lukken om zo’n training juist te programmeren ? Dankzij de deskundige uitleg van Gert wel. Het liep helemaal juist. Alleen weet ik nog niet wat een goede ‘schommeling’ is voor een intervaltraining. Ik heb tussen 5:20 en 5:40 geprogrammeerd (dus 10 seconden sneller en 10 seconden trager) en denk nu dat het beter is om in het vervolg enkel 20sec sneller te programmeren. Dan heb je toch tenminste de doelstelling gehaald. Omdat Mario niets geschreven had van tussenpauzes (allemaal na elkaar zou gewoon 4 km aan 5:30 zijn, heb ik een ‘oud voorstel’ geprogrammeerd als ‘rust tot de hartslag opnieuw 110 is’.

Wat niet geprogrammeerd stond was natuurlijk de hitte. 27 graden. Je moet zot zijn natuurlijk, maar ik zag pas bij het thuiskomen dat het zo warm was, al had ik natuurlijk al gevoeld dat het ‘toch wel warm’ was. Ook de flesjes in mijn drankgordel waar snel op.

Louter op cijfers gezien ben ik ‘net geslaagd’ voor de training, want ik heb 5 van de 10 intervallen binnen de grenzen gelopen. Ik wijt het deels aan het te ruim programmeren van de Garmin, maar anderzijds voel ik dat ik meer dan behoorlijk gelopen heb en … ik heb er ondanks de hitte echt weer plezier aan beleefd. Dat betekent vooral dat het lichaam weer echt beter is. Ook van de hartslag ben ik redelijk tevreden. Gezien de voor mij toch grote inspanning vind ik deze behoorlijk.
De vorige training had dan wel mooie cijfertjes (cruisecontrol zei iemand, zeg maar : lichaam op automatische piloot !) maar de ziel zat er niet in.

Dus nu ben ik weer helemaal mee !

6 thoughts on “Het was warm (en bijgevolg zwaar)

  1. Prima getraint kaat .
    Ja soms is er hier en daar zo wel ééns iets vergeten om rust bij te zetten . Maar bij vers,ellingen is het altijd rusten tot je hartslag gezakt is tot 100 – 110 met een max. van …….dat zet ik er soms ook bij . Zolang je versnelling niet langer is dan 800 m is de max. rust tijd 4 min.bij de 800 m dan , 3 min bij de 600 m en 400 m . al wat minder is dan deze afstand is het max. 2 min rust . Zakt je hartslag niet binnen die tijd naar 110 dan is de snelheid voor je te snel en moet die aangepast worden . We praten nu niet over een 10 sec langer rusten he , maar als je bv. na 2 min nog hartslag 140 hebt , is dit niet normaal en moet er iets aangepast worden .
    Maar ik volg je op de voet hoor en je traint geweldig . je zal nog dikwijls vorderingen maken en tijden verpulveren .
    Goed dat je weer gezond verklaard bent .
    je coach mario

Geef een reactie

