stadsloop Gent

Ja, het liefje-echtgenootje heeft meegelopen en heeft dat zeer goed gedaan ! Bij het begin hadden we afgesproken om niet samen te lopen, want dat geeft nogal wat discussies. Dan kan ik hem niet bijhouden, dan is het weer omgekeerd en omdat we allebei ‘beginners’ zijn hebben we eigenlijk nog al onze krachten en energie nodig om ons doodgewoon te concentreren op het lopen.

Ik ben echter in mijn overmoed gestraft : daar waar ik dacht ‘we lopen dit even op ons gemakje uit en ik zal wel wachten op mijn echtgenootje ‘bij de start werd een : ‘amai dat is hier lastig’ en een echtgenootje dat 20 seconden voor mij finishte.

Ho, wat moet ik nog veel leren ! Zo hebben wij het middagmaal opnieuw overgeslagen omdat we om 11.30 u al van huis vertrokken. Ik dacht : de abdijloop heb ik ook op ‘ontbijt’ kunnen lopen, dus waarom niet deze 5,4 km ? Drinken heb ik ook gedaan, maar mijn drankgordel heb ik in de auto gelaten. Een foute beslissing, want na 1 km zat ik al duidelijk door mijn drankvoorraad.

De eerste kilomter was het ontzettend druk en ik vond mijn tempo niet. Omdat ik persé plaats wou (het is niet zo leuk om te slalommen) liep ik behoorlijk sneller dan normaal. Dat heeft mij veel energie gekost, want het was én snel (voor mijn doen toch) lopen én slalommen. Na 2 km voelde ik dat ik er ‘niet in kwam’, ik genoot er niet van, al had ik mijn beoogd doel nog altijd in bereik : de race boven de 9,1 km per uur lopen. Dat laatste was immers mijn snelheid op Dwars door Hasselt nu al meer dan een half jaar geleden. Op 2,5 km was er drankvoorraad ! Alleluia ! Ik had die echt nodig en ben gewoonweg gestopt en een derde van een flesje binnengekieperd. Nog altijd te weinig, inderdaad, maar het leuke stuk van de wedstrijd was in zicht. Het volk was al een beetje uitgedund en we liepen langs de Leie in de schaduw. Dat was een mooi stukje en ik begon er eindelijk in te komen. Nog even een steile helling en hop, daar waren we al.

Het is mij achteraf duidelijk dat ik al heel lang niet meer zo’n afstand gelopen heb op een wedstrijd, want ik heb slecht gedoseerd en raakte maar niet in mijn doen (ritme).  Ik besefte te laat dat je op zo’n korte afstand minder kan corrigeren dan op een lange. Ik had overschot maar deze werd teniet gedaan door de steile helling op het einde, anders had ik best nog wat kunnen bijgeven.
Bij de finish werd ik aangemoedigd door Julie en Ruth.

Uiteindelijk heb ik er 34:48 over gedaan, wat resulteert in een pace van 6:27 (9,3 km/u). Ik ben tevreden, want het was stikheet ! Het motiveert mij des te meer om verder te werken aan mijn ‘snelheidstraining’ die ik momenteel van Mario gekregen heb.

Het echtgenootje heeft naar mijn mening ontzettend goed gelopen. Hij is niet zo tevreden, maar als ik kijk naar zijn trainingsuurtjes, dan vind ik het echt héél knap ! Hij haalt zijn conditie uit het fietsen en ja, daar profiteert zijn lopen zeker ook van ! Nu hopen dat hij altijd wil meegaan !

Niet dat het mij zo erg aan gezelschap zou ontbreken, want er waren weer veel rode T-shirtjes ! Voor het lopen ontmoette ik Edith en Frank die ruim op tijd waren voor de 10 kmloop. Ook Julie en Ruth hebben die gelopen. En ja, er waren nog meer webloggers, maar ik herinner mij alleen nog de naam Dirk. Proficiat aan al die moedige webloglopers die zonder een druppeltje zweet (?) de 10 liepen !

4 thoughts on “stadsloop Gent

  1. Pingback: Het was warm in Gent | De wereld van Kaat

  2. En ik, hé, Kaat. Ik heb trouwens de nieuwe forerunner 405 gezien en ik ga me die aanschaffen denk ik. Al gezien? Zo elegant zeg!
    Proficiat trouwens! Ik ga met mijn forerunner ook wat aan mijn snelheid werken! 🙂

  3. Proficiat, Kaat, mooie tijd! Als ik dit lees begint het bij mij ook weer te kriebelen om nog eens een (korter) wedstrijdje te lopen (tot nu toe nog maar 1 wedstrijd gedaan: de eindejaarscorrida in Leuven). Maar misschien toch maar best de krachten sparen voor in Brussel.

Geef een reactie

